مهرجويي در مورد سبک جديد فيلمسازي اش گفته :قصد دارم آنقدر به واقعيت خيره شوم که خيال را از درون آن کشف کنم . و اين دليل اين است که اينقدر بعد ديدن فيلمهايش سر حال مي شويم يعني روش مهرجويي شده لذت بردن از واقعيت يعني فيلمسازي در واقعيت نمي دانم توانسته ام منظورم را القا کنم يا نه ببينيد مثل اين است که شما در خانه خودتان دوربيني روي دست گرفته و تصميم بگيريد از خانواده فيلمي بسازيد و فقط براي تلطيف واقعيت اندکي از خانواده بخواهيد نقش بازي کنند و اينجاست که از درون اين واقعيت خيال زاده مي شود سبکي که نو و بسيار جالب است
مهرجويي در مقاله اي که در آن از پايان سينما حرف زده بود گفته بود سينما ديگر حرفي براي گفتن ندارد ،تخليه شده و مهرجويي در روش جديدش خيلي به فيلم انرژي مي دهد خيلي خيلي خيلي زياد آنقدر که هرکسي سنتوري و مهمان مامان را مي بيند سير نشده و باز هم به ديدن اين فيلمها مشتاق است و با اين روش سينما حالا حالا ها حرکت خواهد کرد روشي که چند فيلمساز ايراني امسال در جشنواره آن را دريافته بودند فيلمهاي به همين سادگي و دايره زنگي و تنها دو بار زندگي مي کنيم و حتي آواز گنجشکک ها امسال به سراغ اين روش رفته بودند و روشي که پيش بيني من اين است که به زودي خيلي فراگير خواهد شد يک نوع سينماي سرخوش و سر حال
شما مجيد مجيدي آواز گنجشک ها را با مجيد مجيدي باران مقايسه کنيد باران فيلم سنگيني است اما آواز گنجشک ها فيلمي است سبک و راحت به همان راحتي که رضا ناجي در اوج غصه بچه ها تصميم مي گيرد يه دهن برايشان آواز بخواند و اين چيزي است که در جشنواره برلين درک شده و همه را به تحسين وا مي دارد
اينطور سينماي شاعرانه هيچ موقع رسالت اصلي خود يعني پيام دادن و نشان دادن مشکلات را فراموش نمي کند مثلا هيچ فيلمي فقر را به شکوه مهمان مامان نشان نداده يا سنتوري خيلي راحت و بي آلايش مشکلات جامعه هنري امروز را نشان مي دهد منظور از سنماي سرخوش اصلا سينماي مبتذل بدون داستان و منطق نيست اتفاقا اين سينما هم داستان قويي دارد هم فيلمبرداري خوب هم فيلمنامه قوي اما وقتي نوبت به کارگردان مي رسد فيلم آنقدر راحت و زيبا روايت مي شود که چاره اي جز لذت باقي نيست باز هم تکرار
مي کنم سينماي شاعرانه صحبت از اين سينما همانقدر سخت است که سخن گفتن از لذت تنفس در هواي صبح اميدوارم کلامم درک شود.